Vad gör en sökmotoroptimerare

Här kan man lägga in valfri text

Du som har en hemsida eller webbshop vet att Google är en bra trafikkälla och för att få tillgång till trafiken från Google kan du antingen annonsera via Adwords eller få dina sidor synliga på Googles förstasida med hjälp av sökmotoroptimering. En fråga som ibland dyker upp när man pratar om just sökmotoroptimering är; vad gör en sökmotoroptimerare egentligen?

En stor del av arbetet består av att lära känna företaget man jobbar för och förstå deras produkt eller tjänster för att veta vad som är viktigt att framhäva och presentera. Det är också viktigt att tillsammans med kunden ta fram mål med sökmotoroptimeringen.

När man har en förståelse för företaget, dess produkter och tjänster och tillsammans satt upp mål för projektet, gör man en sökordsanalys för att få fram en lista med relevanta sökord för just deras produkt eller tjänst. Det är för dessa sökord vi sedan ska försöka få företaget synliga på.

Därefter ser sökmotoroptimeraren över kundens hemsida ur ett tekniskt, strukturellt, navigations-, designs- och innehållsmässigt perspektiv. Man åtgärdar fel i koden, ser till att det är lätt att hitta på hemsidan, att designen är vänlig för ögat och att innehållet håller måttet.

Sökmotoroptimeraren kopplar ihop sidan med bl a Google Search Console för att se till så att sidan möter Googles krav och Google Analytics för att få data över trafik och besökarbeteende. En väldigt stor del i arbetet handlar om att analysera data.

Förutom dessa ovan nämnda så finns det ca 200 ytterligare rankingfaktorer som Google tittar på och självklart ser även en sökmotoroptimerare över dessa. En annan stor del av arbetet är länkbyggandet, att själv skapa eller få andra att skapa länkar tillbaka till din hemsida. Det är många gånger just länkarbetet som får sidan att ta de sista stegen mot topplaceringarna.

För att kasta lite mer ljus över vad en sökmotoroptimerare eller SEO-konsult utför så har jag valt att dela med mig av en video skapad av Rand Fishkin på Moz.com som tar upp just detta ämne på Whiteboard Friday (Rands återkommande videoinlägg om SEO).

Rand Fishkin berättar här nedan en del om vad en sökmotoroptimerare gör i sitt dagliga arbete. (Videon är på 6 minuter).

 

 

Vill du ha fler relevanta besökare till din hemsida? Kontakta oss så berättar vi hur.

 

Timi Lindeman
Timi Lindeman
Digital strateg och grundare av Kaliber Online med en passion för webbutveckling och digital marknadsföring. Offline en storslukare av fotboll, musik och böcker. Kontakta mig gärna på info (at) kaliberonline.se eller via LinkedIn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *