Mobilvänlig hemsida - Responsiv hemsida

Google anser att en mobilvänlig hemsida ökar användarupplevelsen och kommer att ge mobilvänliga sidor en fördel i sökresultaten. Då de allra flesta webbplatsers trafik till 30-50% består av besökande via mobila enheter idag så kan en sida som inte är mobilanpassad tappa stora delar av sin trafik. Har du en mobilvänlig hemsida?
 

Mobil trafik till din hemsida växer

Med smartphones och läsplattors intåg i vår vardag har användarbeteendet på nätet ändrats kraftigt. Idag kommer en allt större del av trafiken till våra hemsidor från mobila enheter och det här är en utveckling som jag inte ser något slut på. Mobilsurfning och mobilsök är här för att stanna och kommer troligtvis inom kort vara dominant.

Det är med andra ord hög tid att anpassa sin hemsida till denna utveckling.
 

Google trycker på användarupplevelsen

Om du inte har gjort din hemsida mobilvänlig ännu är det hög tid att göra det nu. Google har uppmanat sajtägare under drygt ett år att göra sina webbplatser mobilvänliga i syfte att öka användarupplevelsen för besökaren.

Just användarupplevelsen har under en längre tid varit en central del i Googles strävan efter att presentera de bästa resultaten för dina sökningar. Google jobbar sedan ett tag aktivt på att få oss sajtägare att ta stegen som krävs för en bättre användarupplevelse.

 

Mobilvänlig hemsida = ökad användarupplevelse

Mobilvänlig hemsida - Google sök

Ett steg i den riktningen är texten ”Mobilvänlig sida” som har varit synlig i resultaten för Google mobil sök under en tid nu och ger användaren information huruvida sidan är användarvänlig för mobila enheter eller ej.

Google säger genom detta att en mobilvänlig hemsida, d v s en hemsida som är anpassad för mindre skärmar, är en mycket viktig del i användarupplevelsen.

Denna tydliga markering från Googles sida är en direkt passning till alla sajtägare att ta dessa rekommendationer på fullaste allvar om vi vill vara med och synas med våra sökord på Googles förstasida.

 

Ytterligare en passning från Google, har säkert du som använder dig av Google Webmaster Tools (Google Search Console) för att ha koll på din hemsida fått, i och med att de skickar ut meddelanden och mail till sajtägare som ännu ej mobilanpassat sin hemsida.

 

Mobilvänliga hemsidor får fördel i Google sök

Nu tar Google ytterligare ett steg i riktningen att få sajtägare att skapa en mobilvänlig hemsida. Enligt Googles egna blogg ”Google Webmaster Central” från den 26 februari 2015, så kommer mobilvänliga hemsidor får en fördel i Google sök.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.

Den 21 april 2015, rullade Google ut sin mobil-algoritm som i folkmun kallas för ”Mobilegeddon”. Kortfattat innebär denna uppdatering att webbplatser som inte är mobilanpassade kommer att bestraffas i Google sök eller åtminstone kommer de sajter som är mobilvänliga att få en fördel i sökresultaten gentemot sina icke mobilvänliga konkurrenter i Googles mobilsök. Det finns undersökningar som pekar på ett möjligt trafiktapp från Google på 20-30%.

Hur skulle ett trafiktapp på 20-30% påverka din webbplats och dina affärer online?

 

Mobilegeddon påverkar än så länge bara mobilsök

Den här uppdateringen från Google påverkar än så länge enbart sökresultaten som du får via mobiler – alltså inte sökningar via desktop eller surfplattor för den delen. Dock har antalet Googlesökningar via mobiler ökat lavinartat och enligt Google har mobilsökningarna passerat desktop.. Om du har Google Analytics installerat på din dator kan du enkelt se hur många av dina besökare som kommer via mobiler.

 

Hur kontrollerar du om din hemsida är mobilvänlig?

Google har ett eget verktyg där vi sajtägare kan kontrollera om vi har en mobilvänlig hemsida eller ej. Vi får också tips på hur vi kan åtgärda problemet.

Testa om din webbplats är mobilvänlig – Google Mobilvänlighetstest

 

Vad ska jag göra om min hemsida inte är mobilvänlig?

För att inte påverkas negativt av Mobilegeddon och potentiellt tappa 20-30% av dina besökare, bör du så snart som möjligt mobilanpassa din hemsida antingen genom att skapa en mobilversion av hemsidan eller byta till en responsiv design av din sida.

En mobilversion av din dajt innebär lite mer jobb från din sida då du får två versioner av din hemsida att uppdatera, samt behöver en mobilversion anpassas efter en mängd olika telefonstorlekar. Ett byte till responsiv design kan innebära en något högre initial investering, men den ger dig fördelen att endast ha en version att uppdatera. En responsiv design anpassar sig också automatiskt efter vilken mobil enhet, oavsett storlek, användaren har och presenterar innehållet på ett användarvänligt sätt.

Vi på Kaliber Online rekommenderar en uppdatering till responsiv design för att skapa en mobilvänlig hemsida, då vi anser att det är den bästa lösningen på problemet, men oavsett vilken variant du väljer bör du snarast mobilanpassa din hemsida för att inte tappa besökare.

 

Hur ser du på denna algoritmförändring och hur påverkar den ditt företag online?

Dela gärna med dig av dina åsikter kring Googles nya algoritmförändring i syfte att öka användarupplevelsen och berätta gärna hur det påverkar ditt företag eller din organisation.

 

Timi Lindeman
Timi Lindeman
Digital strateg och grundare av Kaliber Online med en passion för webbutveckling och digital marknadsföring. Offline en storslukare av fotboll, musik och böcker. Kontakta mig gärna på info (at) kaliberonline.se eller via LinkedIn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *