Konverteringsoptimering CRO

Konvertera besökare till kunder - Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering CRO – Omvandla besökare till kunder

Med en stadig ström besökare till din hemsida är det dags att konvertera besökarna till kunder. Dags för konverteringsoptimering.

Tänk dig att du äger en matvarubutik och har spenderat en hel del pengar på att marknadsföra dina erbjudanden. Din marknadsföring är så lyckad att butiken fylls med människor och utanför ringlar kön lång. I butiken vandrar dock människor bara omkring utan att hitta det de söker för att det är stökigt, hyllorna står på tvären och för att erbjudandena som du annonserat för är för dåligt skyltade. I stället för att handla något går besökarna vidare till grannbutiken. Den enda som är kvar i butiken är du som undrar vad som händer.

Likadant är det med din hemsida. Kanske har du investerat i annonsering på Facebook, du har en Adwordskampanj igång och satsar hårt på att sökmotoroptimera din sajt, men har inte webbplatsen en tilltalande design, navigeringen är så otydlig att kunden inte hittar det du vill att de ska hitta, är chansen stor att den potentiella kunden vänder i dörren. Skyltar du inte tydligt med dina erbjudanden, så nappar inte kunden. Kontaktformuläret som du jobbat så hårt med förblir ofyllt och produkterna och tjänsterna blir osålda. Slutligen lämnar besökaren din hemsida utan att några av dina mål med hemsidan är uppfyllda.

Den bistra sanningen är att det inte räcker med att bara få in besökare till din hemsida. Det är minst lika viktigt att ta hand om besökarna och få dom att konvertera.

Visste du att den genomsnittliga konverteringsgraden på en e-handelsbutik är endast 1%

 

Konverteringsoptimering är lösningen!

För att få så många besökare som möjligt konverterade till kunder eller för att nå dina uppsatta mål, jobbar man med något som kallas för konverteringsoptimering eller CRO från engelskans Conversion Rate Optimization. Det innebär i korthet att man noga analyserar vad besökarna idag gör på din sida och ställer det mot vad du skulle vilja att de gjorde.

För att komma igång sätter man upp mål för vad man vill att besökaren ska göra på din sida. Det kan vara att fylla i ett kontaktformulär, ladda ned ett dokument, läsa fler inlägg på din blogg, köpa en speciell produkt osv…

Det viktiga är att målen man sätter är mätbara, så att det enkelt går att följa upp och se resultatet. I Google Analytics kan man sätta upp målen och se statistik på hur väl målen konverterar.

Konverteringsoptimering - Mäta konvertering i Google Analytics

Beroend på vad ditt mål eller dina mål är så anpassar man sidans design efter det. Man ser till att navigeringen fungerar smidigt, att det finns ett naturligt flöde för kunden att följa mot målet. Man ger kunderna uppmaningar om att klicka här, gör så här, kontakta oss, köp nu – så kallade ”Call-to-Actions” , för att leda besökaren dit du önskar. Man gör vägen till målet så enkelt som möjligt.

Finns det några hinder för avslut= Ta bort dom

Är vägen till köp eller avslut krånglig? Förenkla

Det kan även handla om rent designmässiga förändringar så som färgval, storlek på eller byte av typsnitt, bilder osv…

För att veta om webbplatsen presterar bättre efter efter förändringarna gör man så kallade A/B tester, där man helt enkelt provar olika varianter/versioner av hemsidan mot varandra. Man analyserar utfallet och mäter konverteringsgraden och den variant som konverterar bäst behåller man.

Hur konverteringsoptimering fungerar

 

Kaliber CRO – Konvertering som lönar sig

Tillsammans med dig tar vi fram vilka mål du har med din webbplats. Kaliber analyserar sedan vad som kan förbättras och effektiviseras, utarbetar en åtgärdsplan och mäter nuvarande konverteringsgrad för att få ett startläge. Kaliber optimerar därefter din webbplats eller landningssida för att bli så effektiv som möjligt.

Med konverteringsoptimering gjord på rätt sätt kan du öka din konverteringsgrad med flera 100%!

 

Kontakta oss så hjälper vi dig konvertera dina besökare till kunder