E-handel en fluga eller här för att stanna?

Internet / E-handel är en fluga

Vi spenderar stora delar av vår tid online idag, både på jobbet och på vår fritid. Med en teknikutveckling som hela tiden tar antilopsprång framåt innebär det att vi mer eller mindre är konstant uppkopplade via datorer, mobiler och surfplattor. Vi har tillgång till nästan all kunskap och alla produkter i världen på armlångs avstånd.

Med denna konstanta uppkoppling och att internet blivit en naturlig del av våra liv är det inte konstigt att marknadskrafterna vaknat till liv och e-handeln ökar för varje år som går och tar en allt större del av den totala konsumtionskakan.

Det är idag en självklarhet för företag att finnas online och det blir allt mer vanligt att fysiska butiker och tjänstebolag öppnar e-butiker för att haka på e-handelståget.

Vad innebär det här för företagen och hur får man plats på tåget?

Innan vi går in på det och diskuterar vidare om hur e-handeln är idag, vilka krav som ställs och vad man bör tänka på vid valet av e-handelsplattform, så vill jag ha med dig på en liten färd bakåt i tiden för att förklara händelseföloppet som ledde oss hit.

Vår resa mot e-handel som en naturligt del i vår vardag

Vi tar vår virtuella tidsmaskin och färdas tillbaka till 1969, då den första människan landar på månen, det kalla kriget mellan öst och väst är iskallt och hotar världen att gå mot ett tredje världskrig. Som en försiktighetsåtgärd skapar det amerikanska försvaret ett extra kommunikationsnätverk som ska tas i bruk om det normala skulle slås ut. I och med detta är Internets föregångare ARPANET skapat.

Samtidigt i Sverige ringer vi varandra med våra bakelittelefoner, handlar mjölk på Konsum, kläder på EPA och beställer pennor via postorder.

På 70-talet börjar de första persondatorerna dyka upp på marknaden och utvecklingen mot att alla hem ska ha en egen dator fortsätter på 80-talet i rask takt och drivs framför allt av bolag som IBM och Apple.

Det är dock först på 90-talet som saker på allvar börjar ta fart. Här i Sverige har vi bytt ut bakelittelefonerna mot trådlösa dito, mjölken handlas nu på ICA eller COOP, kläder handlas i stora varuhus eller på ELLOS postorder. Samtidigt som allt detta sker det som blir epokgörande, nämligen att användargränssnittet World Wide Web (WWW) tas fram och i och med det blir Internet tillgängligt för gemene man. Plötsligt hade man kopplat ihop hela jordklotet.

Till en början var det ändå inte så många som hade tillgång till Internet och innehållet var fortfarande ganska skralt. Det skapades väldigt enkla hemsidor, som med åren och teknikens utveckling blev allt mer avancerade.

Flyttar vi fram några år på 90-talet så började antalet datorer i de svenska hemmen öka och den verkliga boomen för internet i Sverige kom 1996 då ett internetabonnemang blev årets julklapp.

Med den ökande andelen svenskar som hade tillgång till Internet blev det även intressant för företagen att synas på nätet och en del började skapa egna webb-butiker där man saluförde sina produkter. I det främsta ledet stod framför allt postorderhandlarna som i många år hade sysslat med och var vana vid distanshandel och nu hade man hittat en ny kanal att marknadsföra sig på. Marknadskrafterna var nu på allvar satta i rullning.

Det dröjde dock långt in på 2000-talet innan e-handeln i Sverige verkligen började blomstra. Teknisk utveckling hade gjort det möjligt att inte bara skapa webbshopar och presentera sina produkter på ett för användaren tilltalande vis, utan också att säkerheten online hade ökats och folk var inte längre så rädda att använda kreditkort vid köp online.

E-handeln i Sverige idag

Idag 2016 – 24 år efter World Wide Webs födelse – finns det ca 1 miljard webbsidor online och antalet e-butiker ökar lavinartat. E-handeln har blivit en naturlig del av vårt konsumerande. Vi handlar kläder, smink, böcker, elektronik, musik, utbildningar, klockor, glasögon, resor, jordfräsar… ja, praktiskt taget allt som går att köpa och vi gör det via dator, mobil eller surfplattor.

E-handeln har sedan 2003 ökat i omsättning varje år och 2014 omsatte e-handeln produkter för 42,9 miljarder kronor. De populäraste produkterna vid köp online är böcker/media, kläder/skor, skönhet/hälsa och hemelektronik. De branscher som växer starkast är livsmedel, barnartiklar/leksaker och bygghandel.

Vilka förväntningar har vi på e-handlare?

Med en ökande e-handel ställer konsumenterna också högre krav på e-handlarna. Konsumenterna förväntar sig fri frakt och fri retur. De ställer krav på enkla och smidiga kassalösningar, beskrivningar av produkter och bilder som är innehållsrika och håller hög klass. Når vi inte upp till dessa förväntningar, väljer konsumenten någon annan.

Vårt surfbeteende har också ändrats kraftigt genom åren. Visste du att 75% av svenskarna, under första kvartalet 2015, använde sin mobiltelefon i inköpsprocessen av varor?

Att vi mer och mer använder mobila enheter i vårt surfande och sökande efter produkter och tjänster online, ställer stora krav på våra e-handlare att presentera lösningar som följer den tekniska utvecklingen och ger besökaren en bra användarupplevelse. Att butiker på nätet är mobilanpassade eller responsiva (att innehållet anpassar sig efter surfenhet) är idag ett måste om man vill behålla sina kunder.

E-handelns utveckling i omsättning

Valet av e-handelsplattform

Då kraven på konsumenterna ständigt ökar blir det allt viktigare att tillgodose dessa behov för att behålla kunden. Det arbetet börjar med d v s e-handelsplattformen som butiken byggs på. Med en dålig grund riskerar man att rasera sina chanser till framgång i längden, så var noga med att välja rätt plattform och leverantör.

Det finns många parametrar att ta ställning till vid valet av plattform/leverantör, med dessa ser jag som de viktigaste:

  • Tekniken bakom. Är det en modern lösning som håller eller bygger den på föråldrad teknik?
  • Enkelheten att komma igång och underhålla butiken. Är systemet för avancerat och svårarbetat riskerar man att aldrig komma i mål, alternativt blir kostnaden för att anlita konsulter väldigt hög.
  • Kassa och betallösningar. Är kassan smidig och enkel? Vilka betallösningar kan integreras och vilka kostnader tillkommer för dessa?
  • Övriga integrationsmöjligheter. Kan butiken kopplas ihop med logistiksystem, kassasystem, bokföringsprogram osv…?
  • Mobil lösning. Detta ser jag som ett krav för att ge en god användarupplevelse.

 

Låt oss summera

Det som av en känd politiker en gång ansågs vara en fluga*, visade sig ha ett bestående värde och var här för att stanna. Med över en miljard hemsidor online, sociala medier som spränger alla rekord i användarantal (Facebook, 1,5 miljarder användare), konstant uppkoppling, en teknisk utveckling av aldrig skådat slag och att allt fler ser internet och vad det kan erbjuda som en naturlig del av sina liv, så kan jag nog tryggt utlova att e-handeln inte är en fluga utan här för att stanna.

 

*”Internet är en fluga.”
Nej, nej, nej. Det är en seglivat myt att Ines Uusman som kommunikationsminister sade så 1996. Det var en redigerare på Svenska Dagbladet som satte en sådan rubrik till en artikel där hon sade: ”Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning, men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet, men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad”.
Källa DN.se
Timi Lindeman
Timi Lindeman
Digital strateg och grundare av Kaliber Online med en passion för webbutveckling och digital marknadsföring. Offline en storslukare av fotboll, musik och böcker. Kontakta mig gärna på info (at) kaliberonline.se eller via LinkedIn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *