3+3 Tips på hur du kan marknadsföra din webbutik

Webbutik marknadsföring - Kaliber Online

En snygg och smidig butik är värdelös utan kunder

Ja, tyvärr är det så. Att lansera sin butik är bara början på en framgångsrik e-handelsresa. Du kan ha världens snyggaste och mest smidiga butik på nätet, men utan trafik och kunder så betyder det ingenting. Målet med att starta en butik på nätet är och förblir för de allra flesta att man ska sälja och tjäna pengar på den.

För att din butik ska få en ärlig chans behöver du marknadsföra den i flera kanaler för att generera trafik, som du sedan kan konvertera till kunder.

Det finns många bra sätt att dra besökare till sin butik, där jag gärna framhäver sökmotoroptimering (SEO), Adwords-annonsering och annonsering på sociala medier som de bästa sätten. Läs mer om dessa trafikdrivare här nedan.

Sökmotoroptimering

Det görs dagligen över 50 miljoner sökningar online. De allra flesta görs på Google där man söker efter information, kartor, produkter, priser och allt mellan himmel och jord. Av alla dessa sökningar, klickar 58% på de 3 första resultaten. För att ta del av den trafik som Google kan leverera gäller det alltså att ligga i toppen av sökresultaten. Detta kan man uppnå genom att jobba med sökmotoroptimering av sin butik. Det tar lite tid att nå bra resultat, men väl i topp så ger det långvarig effekt, med en stadig ström av besökare som resultat.

Adwords-annonsering

Ett annat sätt att driva trafik till din webbutik och få omedelbar effekt är via Adwords annonsering, d v s annonsering på Googles sökmotor. Att annonsera är relativt enkelt. Man väljer ut de sökord/fraser som bäst passar ens verksamhet och som man tror kan leda till flest affärer. När man bestämt sig för sökord, så skapar man annonser kring dessa. Man betalar endast när någon klickar på din annons, som sedan leder besökaren till din butik. Man budar på sökorden och priset för ett sökord bestäms bland annat av hur populärt det är att annonsera för just det sökordet (konkurrensen).

För att hamna högst upp bland annonserna och få de flesta klicken, behöver man ha en bra annons som är relevant för sökningen, landningssidan som besökaren kommer till efter att ha klickat på din annons bör vara relevant till annonsen, samt skall du ha lagt ett bud på sökordet som inte är för lågt.

Adwords kan vara ett oerhört effektivt och snabbt sätt att driva trafik til din butik, men man bör pröva sig fram med en mindre budget eller skaffa hjälp av någon med erfarenhet för att in förlora pengar. Påpekas bör också att när du slutar annonsera så slutar besöken till din butik.

Marknadsföring på sociala medier

Det tredje sättet att driva trafik till sin butik är via sociala medier, där de vanligaste är Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Google Plus och Pinterest. Vilken eller vilka man väljer beror på vilken typ av produkter eller tjänster man erbjuder och hur ens målgrupp ser ut.

Oftast startar man med att skapa en företagssida där man berättar om sitt företag, sina produkter/tjänster och delar med sig av intressanta händelser inom branschen, visar på trender, skapar tävlingar, delar inlägg från bloggen, visar upp produkter osv… för att på så vis skapa en skara följare som i sin tur besöker din butik och talar om för andra att ni finns och vad ni erbjuder.

Man kan också annonsera på sociala medier. Annonsering på sociala medier är i regel billigare än Adwords och kan i vissa fall till och med vara mer effektivt. Då de olika sociala medierna skiljer sig åt mycket vad gäller målgrupp, beteende och annonseringsupplägg så lämnar jag det för, men återkommer med djupdykningar i senare inlägg.

Andra sätt att marknadsföra sin onlinebutik

De tre jag nämnt här ovan är en väldigt bra start, men självklart finns det många fler sätt att få besökare till sin butik:

  • Affiliate marketing – bloggar och andra hemsidor lägger upp annonser eller skriver om dina produkter på sina sidor. När någon kommer till din sida via annonsen och det i sin tur leder till ett köp, betalar man annonsören en förutbestämd summa.
  • E-mail marknadsföring – Befintliga kunder, via nyhetsbrev, kampanjsidor m.m. Bygg en databas med mailadresser som du sedan kan använda till att skicka ut mailutskick med erbjudanden och kampanjer.
  • Prisjämförelsesajter, display marketing, mobil marknadsföring, bannerannonser är andra sätt att få besökare till din e-butik.

Vad tycker du?

Vilket/vilka sätt tycker du fungerar bäst när det kommer till att driva trafik till din hemsida eller webbutik. Kommentera gärna ovan metoder att dra trafik till din butik eller tipsa om andra sätt att få besökare.

Timi Lindeman
Timi Lindeman
Digital strateg och grundare av Kaliber Online med en passion för webbutveckling och digital marknadsföring. Offline en storslukare av fotboll, musik och böcker. Kontakta mig gärna på info (at) kaliberonline.se eller via LinkedIn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *